Waarop letten als je een Samsung A6 Plus laat repareren ?
Samsung schermen worden vaak hergebruikt. Het scherm van Samsung bestaat uit grofweg 3 delen, Het OLED beeldscherm paneel (dit is het duurste onderdeel van het scherm), een frame en het glas. Indien uitsluitend het glas kapot is wordt het OLED beeldscherm hergebruikt. Dit beeldscherm wordt dan vaak terug gezonden naar China, alwaar er een nieuw frame en glasplaat op gemonteerd wordt. Waarna hij na gereedmelding weer teruggezonden wordt naar de winkelier / reparateur. Deze procedure noemen ze Refurbishen.
Er zijn veel aanbieders die refurbishen, maar er zit enorm veel verschil in kwaliteit hierin. Een refurbished scherm zal altijd goedkoper zijn als een 100% nieuw origineel scherm, en de kwaliteit kan dus twijfelachtig zijn.
Vraag daarom bij de reparatie van een Samsung scherm altijd of je een refurbished scherm of een volledig nieuw origineel scherm gemonteert krijgt. Veel reparatie aanbieders willen stunten met de prijs van Samsung reparaties, en gebruiken bij de montage daarom refurbished materiaal van slechte kwaliteit. Vaak wordt "vergeten" om dit te melden aan de klant, en beginnen enkele weken na reparatie problemen met het toestel op te spelen. Veel voorkomende problemen met refurbished schermen zijn:
- Strepen in beeldscherm enkele weken na reparatie
- Glas dat los laat van het frame
- Dunner glas, dus breekt veel sneller dan het origineel
- Kleuren minder intens door andere lijmlaag die gebruikt wordt om glas aan beeldscherm te monteren